Produkując film reklamowy, spot czy też inną produkcję w której istotny jest głos danej osoby warto zapoznać się z głosami mniej znanymi, ponieważ cena za ich usługi jest zdecydowanie niższa.
Spis treści
Agencje głosów lektorów
Aktualnie w sieci można znaleźć dosłownie wszystko. W związku z tym znajdują się również, na odpowiednich stronach internetowych, agencje w których znaleźć można popularne i te mniej popularne głosy. Wiadomo, że lektor cena jest bardzo różna. Wszystko jest tutaj zależne od tego czy dana osoba ma bogaty dorobek czy jednak jeszcze musi nad nim popracować. Cena za głos jest również uzależniona od tego czy dany lektor ma już na swoim koncie jakieś większe produkcje czy dopiero zaczyna pracować w branży. Również umiejętności poszczególnych lektorów są wyceniane inaczej.
Baza jest zawsze odpowiednio podzielona
Każdorazowo baza głosów jest podzielone na specyficzne kategorie. Można w nich znaleźć wszystkie rodzaje głosów. Zawsze też podane są próbki głosów, aby można je było dopasować do określonych ról czy też produkcji. W ten sposób zdecydowanie łatwiej jest wybrać głos z którym będzie się chciało współpracować. Pierwszym wyborem, w przypadku bazy lektorów, jest podział na kobiety i mężczyzn. Jest to zawsze głównej kryterium, które jest wybierane przez poszczególnych klientów. Dopiero później dochodzi się do próbek głosu konkretnych osób.
Znane głosy wycenia się inaczej
Faktem jest, że znany głosy mają zdecydowanie wyższe stawki aniżeli osoby, które dopiero zaczynają. Przykładowo znany z ekranizacji filmowych aktor jako lektor zarobi za godzinę nagrania 3x więcej aniżeli ktoś kto na dużym ekranie jeszcze nie miał możliwości się pokazać.
Poprawność wymowy
W przypadku lektorów zawsze bardzo ważna jest poprawność wymowy. W praktyce oznacza to, że lektorzy muszą wykonywać szereg różnych ćwiczeń artykulacyjnych. Często są to zwyczajne łamańce językowe, które sprawiają, że lektor nabiera wprawy. Równie często lektorzy mają również do czynienia z ćwiczeniami dotyczącymi tempa czytanych tekstów. W wielu reklamach muszą sobie radzić z dużą ilością tekstu, który należy przeczytać w krótkim czasie.
Środowisko lektorów rządzi się swoimi własnymi prawami. Często trudno jest za nim nadążyć. Stąd też ceny zazwyczaj są ustalane odgórnie, aby każda osoba mogła zadecydować jakie rozwiązanie będzie dla niej najbardziej korzystne jeżeli chodzi o dobór głosu do danego projektu. Oczywiście ceny można również odrobinę negocjować. Tutaj jednak wszystko jest zależne od agenta danej osoby.