Jakie filtry należy wymieniać co roku w pojazdach?
Posiadanie samochodu to niewątpliwe udogodnienie. Nie oglądamy się na transport zbiorowy, sami decydujemy, kiedy chcemy ruszyć w podróż. Niestety wolność ta ma swoją cenę i nie chodzi wyłącznie o kwestie finansowe. Każdy samochód wymaga regularnego serwisu, do którego zalicza się wymiana rozmaitych filtrów. Które z nich musimy wymieniać co roku, a które mogą posłużyć trochę dłużej? Odpowiedź znajdziecie poniżej.
Spis treści
Filtr niejedno ma imię
W naszym samochodzie służy kilka rodzajów filtrów. W gruncie rzeczy żaden z nich nie jest długowieczny. Wynika to z zaleceń producentów, którzy zalecają systematyczną, a jednocześnie stosunkowo częstą ich wymianę. Stąd też to właśnie filtry należą do najczęściej kupowanych części samochodowych. Nasz pojazd z całą pewnością wyposażony jest w filtr oleju i filtr powietrza. To, czy znajdziemy w nim także filtr kabinowy i filtr paliwa zależy od tego, jakim samochodem jeździmy. Były bowiem czasy (wcale nie tak dawno temu), gdy o filtrze kabinowym mało kto słyszał, bo występował on rzadko. Dziś jest standardem, ale jeżeli w naszym garażu stoi np. Fiat Seicento, to filtra kabinowego w nim nie znajdziemy. Nie wszystkie auta korzystają także z wymiennego filtra paliwa. Bywa bowiem tak, że jest on wkomponowany w pompę paliwową.
Filtr powietrza i filtr kabinowy
Najprawdopodobniej każda hurtownia z częściami samochodowymi będzie mieć na stanie filtr powietrza i filtr kabinowy do Twojego modelu. Zaletą tych części jest łatwość dostępu i niska cena. Zadaniem filtra powietrza jest (jak wskazuje sama nazwa) oczyszczanie powietrza wpadającego do silnika. To dzięki niemu do silnika nie trafiają żadne pyłki, kurz, błoto itp. To bardzo ważne, gdyż zassane przed momentem powietrze, za moment dołączy do paliwowa, tworząc mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania. Aby mieć pewność, że jednostka napędowa będzie pracować tak, jak należy, wystarczy wymienić filtr powietrza raz w roku. Jeśli w ciągu roku pokonujemy duże dystanse, wówczas warto spojrzeć na zalecenia producenta. Mogą to być przebiegi rzędu 15 000, a nawet 30 000 km. W przypadku filtra kabinowego sytuacja wygląda podobnie.
Filtr oleju
Dzięki niemu olej silnikowy dłużej zachowuje swoje pierwotne parametry. Jego rolą jest zatrzymywanie zanieczyszczeń powstających wskutek pracy silnika. Wymieniany jest on zwykle razem z olejem, czyli najczęściej co kilkanaście tysięcy kilometrów, lub raz w roku. Zarówno producenci olejów, jak i samochodów dopuszczają często wydłużenie tych interwałów, jednak sens takiego działania jest dyskusyjny.
Filtr paliwa
Nasza hurtownia motoryzacyjna w Radomiu dysponuje filtrami paliwowymi wszelkiego rodzaju. Wymiana tego elementu jest zwykle zaniedbywana – niesłusznie. Myli się ten, kto jest przekonany, iż benzyna czy olej napędowy, które wlewamy do naszych baków, są doskonale czyste. Faktem jest, że częstotliwość wymiany tego filtra jest najmniej rygorystyczna – nierzadko wystarczy, jeśli będziemy pamiętać o niej raz na 100 000 kilometrów.